poniedziałek, 17 września 2012

Bank żąda ksero aktu notarialnego


Pytanie:

Witam, Sprzedaje mieszkanie na rynku wtórnym, mam umowę przedsprzedaży i odpis z księgi wieczystej. Kupujący bierze kredyt na tę hipotekę. W bankach żądają xero z oryginału Aktu Notarialnego zbywcy. Czy te ksero musi mieć potwierdzenie zgodności z oryginałem przez jakiś urząd? Czy wystarczy jak zrobię sam xero i przekaże je Kupującemu? 

Odpowiedź:

Decyduje o tym praktyka danego banku. Zwykle bankom wystarcza kserokopia aktu notarialnego
potwierdzającego własność (umowy sprzedaży, darowizny, zamiany, itp.). Jeżeli zatem bank wyraźnie nie zażądał przedstawienia wypisu aktu notarialnego to wystarczy zwykłe ksero.

2 komentarze :

  1. Ksero aktu notarialnego... no to niezwykle interesujące. Skądinąd, myślałem, że w obrocie funkcjonują wypisy aktów notarialnych. Ciekawe, który "rejent" upadł tak nisko ażeby wydawać "kopie potwierdzone notarialnie" aktów notarialnych. Proszę wybaczyć, ale brak mi sił, żeby odnieść się ad rem co do treści udzielonej opini

    OdpowiedzUsuń
  2. Co prawda to prawda. Trochę się rozpędziłem z tymi kopiami potwierdzanymi notarialnie stąd poprawa odpowiedzi.

    Wypis ma moc prawną oryginału aktu notarialnego. Niemniej faktem jest, że w praktyce bankom często wystarczy kserokopia aktu zamiast wypisu.

    OdpowiedzUsuń