środa, 29 czerwca 2011

Kuriozalne skutki wprowadzenia ustawy hazardowej


Polska to jednak wyjątkowy kraj. Rządzący nie raz i nie dwa dawali już o tym wyraz. Tym razem przekonają się o tym fani futbolu, jak się również okazuje fani gier komputerowych FIFA 2012. Jak donosi Eurosport.pl Producent znanej i lubianej gry FIFA 12 zdecydował, że polska wersja będzie okrojona z oryginalnych koszulek takich klubów jak Real Madryt czyJuventus Turyn, które w centralnym miejscu mają logo firmy bukmacherskiej. Więcej w tekście Dzięki rządowi polska FIFA 12 ocenzurowana.

Zatem Polska wersja nowej popularnej gry sportowej będzie oryginalniejsza od tych wprowadzanych na rynki innych krajów. Art. 29 ustawy o grach hazardowych [PDF] stanowi:


Art. 29. 1. Zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach.
2. Zabrania się informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych oraz gier na automatach.
3. Dopuszcza się informowanie o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność wyłącznie w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych albo tę działalność łącznie z inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji lub informowania o sponsorowaniu - wyłącznie przez prezentowanie informacji zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora.
4. Zakazy określone w ust. 1 i 2 dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które zlecają lub prowadzą czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, umieszczają reklamę lub informację albo czerpią korzyści z takich czynności.
5. Zakazy określone w ust. 1 i 2 nie obejmują reklamy i promocji prowadzonej wewnątrz kasyna gry i punktu przyjmowania zakładów wzajemnych oraz oznaczenia nazwą, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się kasyno gry lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych.
6. Przez reklamę gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane, i możliwościach uczestnictwa.
7. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się publiczną prezentację tych gier lub zakładów, rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.
8. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach uważa się również reklamę i promocję produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach.
9. Za reklamę i promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach uważa się również reklamę i promocję podmiotów, których wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsamy z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach, kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych albo z firmą, nazwą lub oznaczeniem podmiotu prowadzącego działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do takich oznaczeń.
10. Przez sponsorowanie rozumie się bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, w celu upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach, podmiotów prowadzących działalność w zakresie tych gier lub zakładów lub innego oznaczenia indywidualizującego podmiot prowadzący działalność w zakresie tych gier lub zakładów lub jego działalność, w zamian za informowanie o sponsorowaniu.
11. Przez informowanie o sponsorowaniu rozumie się prezentowanie informacji zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora, w związku ze sponsorowaniem.

Tak więc, producenci wszelkich gier sportowych powinni wziąć pod uwagę powyższy przepis w przypadku wprowadzania gier na rynek polski. Jak wskazuje przy tym Eurosport.pl także wychodzenie na ulicę w koszulkach Realu Madryt czy Juventusu Turyn może spowodować naruszenie ww. przepisu.
Zakaz wychodzenia z domu w koszulkach Realu albo Juventusu! Trudno się nie zgodzić z tym stanowiskiem.

A jakie są konsekwencje złamania zakazu? Zgodnie z art. 110a Kodeksu karnego skarbowego [PDF] karą może być grzywna w wysokości do 720 stawek dziennych.


Art. 110a. § 1.  Kto, wbrew przepisom ustawy, zleca lub prowadzi reklamę lub promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gierw kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, umieszcza reklamę takich gier lub zakładów lub informuje o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie takich gier lub zakładów,
podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
§ 2.  Tej samej karze podlega kto czerpie korzyści z reklamy lub promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach zlecanych lub prowadzonych wbrew przepisom ustawy, z umieszczania reklamy wbrew przepisom ustawy albo informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie takich gier lub zakładów.
§ 3.  W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 lub 2,
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Ech, ci nasi rządzący. Niedługo przed wyjściem na ulice trzeba będzie sprawdzić dokładnie ubrania czy przypadkiem nie łamie się przepisów. Powstaje jeszcze pytanie czy przypadkiem grając w grę FIFA 2012 sprowadzoną np. z Anglii, czyli z oryginalnymi koszulkami, nie zostanie to potraktowane jako łamanie zakazu.

8 komentarzy :

  1. To są jaja. Faktycznie wywalili te loga bukmacherów z Fifki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem przekonany, że nie wszystkie skutki ustawy zostały dobrze przemyślane przez prawodawców :). A to tylko jeden z przykładów takich rykoszetów zastosowania broni na grubego zwierza.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z drugiej strony jednakże trudno wyobrazić sobie ustawowe stworzenie wyjątków dla jakich konkretnych zastosowań, jeżeli już idziemy w stronę zakazu reklamy bukmacherki. Bo jak miałoby to wyglądać? Zabrania się reklamy i promocji gier (...) poza reklamą, nie będącą w istocie reklamą? ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z mojego punktu widzenia zakaz reklamowania zakładów bukmacherskich jest zbędny jako taki. Czemu ma służyć ten zakaz? Firmy prowadzące zakłady bukmacherskie bardzo często reklamują się wspierając konkretnymi pieniędzmi kluby i wydarzenia sportowe.

    Niektórzy pewnie widzą w ograniczeniu reklamy środek zapobiegawczy w szerzeniu "patologii" prowadzącej do uzależnień. Nie zgadzam się z tym poglądem i sądzę, że całkowity zakaz reklamy zakładów bukmacherskich to z gruntu zły pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zauważ, że nie wypowiedziałem się w kwestii zasadności zakazu reklamy bukmacherki. Osobiście również jestem temu przeciwny, ze sportu odpływają przez to ogromne pieniądze.

    Z czysto prawnego punktu widzenia stwierdzam jedynie, że trudno mi sobie wyobrazić takie przepisy, które pozwoliłyby na pozostawienie w Fifie reklam, skoro już ten zakaz jest. Musiałyby one zabraniać reklamy, a zezwalać na swego rodzaju meta-reklamę, co otwierałoby pole do popisu dla wszelkich nadużyć i w zasadzie udaremniało cały zakaz...

    OdpowiedzUsuń
  6. A i owszem, Twoja wypowiedź dotyczyła ewentualnych wyjątków. Patrząc jednak na przepisy zastanawiam się czy nie dałoby się upiec dwóch pieczeni na jednym ogniu. Owszem zakazać reklamy, ale dopuścić sposoring. Obecnie przepisy zakazują jednego i drugiego. Wydaje mi się, że zakazanie reklamy przy jednoczesnym wyraźnym dopuszczeniu sposoringu pozwoliłoby na uniknięcie negatywnego skutku zakazów w postaci odpływu pieniędzy ze sportu. Oczywiście pozostaje jednak faktem, że umieszczenie znaków towarowych firm bukmacherskich np na koszulkach piłkarskich sponsorowanych klubów nadal pozostaje reklamą ;). Przepis wyraźnie mógłby spod zakazu reklamy wyłączyć sposoring. Zniknęłyby bilbordy z ulic, ale na koszulkach czy reklamach z podczas meczu (tych na bandach wokół boiska) mogłyby pojawiać się reklamy firmy bukmacherskiej sposorowanego klubu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Obawiam się, że to prosta droga do zabawy w kotka i myszkę, z jaką mieliśmy do czynienia przy reklamie alkoholu. A konkretnie piwa "bez;)alkoholowego". Nietrudno bowiem wyobrazić sobie w takim razie nadanie "Informacji, że sponsorem tej czy tamtej drużyny jest taki czy owaki bukmacher". No przecież to nie reklama, tylko informacja o sponsorze ;) Natomiast takim sponsorowaniem, o którym nie będzie można nikogo powiadomić (się tym faktem pochwalić z zastosowaniem swojego znaku towarowego) to raczej mało który bukmacher będzie zainteresowany. Wg mnie nie ma tu złotego środka. Albo w tę albo we w tę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się, że temat nie prosty i rozgraniczenie reklamy i sponsoringu nie jest łatwe. Znacznie łatwiej zdefiniować te dwa zjawiska w celu zakazania obu niż przedstawić wyraźną definicję pozwalającą odróżnić sponsoring od reklamy w celu zakazania jednego a dopuszczanie drugiego. Zadanie niełatwe i karkołomne a efekty pewnie i tak prowadziłyby do wynaturzeń i niejasności. Generalnie problem tkwi w zakresach znaczeniowych obu pojęć i ich funkcji. Sponsoring niesie bowiem w sobie chęć promocji wizerunku sponsora i przekazania określonej informacji, np: "kupujcie u nas bo w ten sposób pośrednio wspomagacie chore dzieci", "obstawiajcie u nas, bo wspieramy polski sport i Twoją drużynę". Reklama jest tu więc nieodzownym elementem. Zasadnicza różnica polega tu na przeznaczeniu pieniędzy wykorzystanych do promocji wizerunku. To chyba nie jest jednak wystarczające kryterium dla zalegalizowania sponsoringu i zdelegalizowania reklamy zakładów bukmacherskich, jeżeli celem zakazów ma być wyeliminowanie promocji zakładów bukmacherskich.

    OdpowiedzUsuń